الاثنين، مايو ٠٧، ٢٠٠٧

للذكرى الخالدة......قصة قصيرة


للذكرى الخالدة (قصة)
استغرقت بضع دقائق و انا ابحث فى ثنايا الذاكرة عن هذا الاسم "ايمان" بدات اتذكر شيئا فشيئا .نعم هى الزميلة التى كانت معى فى نفس الفصل خلال المرحلة الابتدائية.مازال يتراءى الى ذهنى روءيتها وهى ترقص بين زميلاتها فى حصة الموسيقى بينما انا اختلس النظر من نافذة الفصل فى تلك المدرسة المحافظة .كانت والحق كوردة ناضرة تشع بهاء و جمالا .ها هى فى حفلة المدرسة وهى تغنى اغنية فى احتفالات الطفولة و انا اقسم انا و زملائى انها الخالق الناطق "صفاء ابو السعود" .مشهد اخر لكنه من الجهة الاخرى من القمر ....الحزن يملاها لوفاة والدتها فى الاجازة و كأن العالم كله قد قضى نحبه .أخذت تذبل شيئا فشيئا و اذكر انى وانا فى المرحلة الاعدادية قد سمعت من احد زملائى ان اخاها قد توفى هو الاخر تاركا اياها و اباها الى حزن بلا رجعة ... التفت الى الجالس بجانبى و حركت راسى بالإيجاب .نعم انا اتذكر ايمان !! و سالت فى اى سنة دراسية هى الان اكاد اجزم انها فى معهد الموسيقى او كلية للفنون الجميلة او غيرها من الكليات التى تتناسب مع طبيعتها الرقيقة .....
لم يدعنى صديقى اكمل كلامى و رد مباغتا لقد توفيت ايمان الشهر الماضى لم اتمالك نفسى من الصدمة سقطت صورتها الجميلة امامى كتمثال رمل حركته امواج البحر العاتية . سقط من يدى الكتاب و لم افعل شيئا الا انى وجدت نفسى اطلب من السائق التوقف .هبطت من الميكروباص لا ارى امامى قابضا على مصحف جيب كانت اهدتنى امى اياه كهدية نجاح و تاركا زملائى الاطباء يتحدثون عن طبيعة المرض الوراثى الذى اودى بحياة افراد تلك العائلة لعلهم يصادفون تلك الحالة فى امتحان او ما شابه.

10 Comments:

At ٥:٣٩ م, Blogger SomeOne said...

حمدلله ع السلامة

قصة جميلة ولذيذة
بس هي قصة
ولا حقيقة
اصل المدونين دول عليهم حركات
كل واحد يحكي حكاية ويقولك قصة

يلا ما علينا
حمدلله على سلامتك مرة تانية
:)

 
At ٩:٥٤ م, Blogger micheal said...

قصه مؤثره جدا بس أحب أضم صوتي و اسأل مع شادي هل دي قصه حقيقيه و لا
تحياتي لك

 
At ٣:٥٤ ص, Blogger همسات دافئه said...

هوه الأسلوب حلو أوى بس بصراحه مفهمتش المغزى ولا ايه علاقه الإمتحان بالبنت
انا مش رضيت أمشى من غير ما أقولك ان المدونه حلوه بجد أنا قريت منها كتير وهارجع أكمل ان شاء الله
سلام:))

 
At ٢:٠٦ م, Blogger david santos said...

Thanks for you work and have a good day

 
At ٥:٣٥ م, Blogger hoda omran said...

بصراحة القصة مؤثرة جداااااا
وحزينة اوى بس شكللها كدة حقيقية
ولو مش حقيقية يبقة انت بجد قدرت توصل احساس عالى جداااااا

تحياتى

 
At ٨:٠٨ ص, Anonymous غير معرف said...

جميل جداً أن يتوقف المرء فى طريق الحياة لكى يتأمل ما حوله
لكن
للأسف
الحياة لن تنتظرنا
و ستظل تمضى و تدور
...............
تحياتى يا غريب

 
At ١٠:٢٠ م, Blogger SomeOne said...

أنا مررتلك تاج
:)

 
At ٥:٣٦ م, Blogger صاحب البوابــة said...

قصة جميلة ومعبرة للغاية

تحياتي

 
At ٩:٥٣ م, Blogger راندا رأفت said...

بجد القصة جميلة جدا
تقريبا عينيا دمعت

 
At ١٢:٣٤ ص, Blogger قصاقيص said...

لو قصه فهي خيال اكثر من واقعي
ولو واقع فهي احداث اقرب مايكون لاوجاع واحزان الروايات
:::::::::::::::::
تحياتي

 

إرسال تعليق

<< Home

مجتمع المدونين المصريين