الجمعة، ديسمبر ١٥، ٢٠٠٦

دعوة الى كل مدونى السبنسة لكسر أحتكار مدونى الدرجة الأولى.......


أول مرة تعرفت فيها على التدوين كانت عندما تم عرض حلقة" المدونين المصريين" على قناة الجزيرة القطرية كنت أسمع عن كلمة التدوين ولكنى لم أكن أدرك طبيعتها ومضمونها وأنا أتابع الحلقة أمسكت بورقة وقلم وأخذت أكتب أسماء المدونات التى تم أستضافة أصحابها فى الحلقة بهرت ايضا عندما ذكر الأستاذ" محمد حسنين هيكل" أسم مدونة بهية وكيف أنه يتابعها بشغف حتى أنه ينتظر مقالها أكثر من أنتظاره لمقال أى كاتب كبير .....بعد أنتهاء الحلقة قلت "ما بدهاش بقى ده الأستاذ نفسه بيتابع المدونات لازم الواحد يشوف أيه الحكاية" ....
لجأت الى أقرب نت كافيه كتبت العناوين التى عرفتها من الحلقة لأجد عالم باهر من الصراحة التى لم أعتادها أنا القارئ الجيد لصحف المعارضة ,صور ,كليبات ,نقد لاذع حتى النخاع والكثير والكثير مما أطوق للتعبير عنه...... مع أنتهاء التصفح وجدت نفسى أحلف بسماها وبتربها أنى حبقى واحد من المدونين خصوصا وأنا أصلا بحب الكتابة لله فى لله ومين عارف يمكن يعملوا حلقة تانية فى الجزيرة ويتكلم الأستاذ عنى ربنا يديله طولة العمر
كانت مشكلتى وقتها أزاى أعمل مدونة هل الواحد بيدفع فلوس عشان يأجر المدونة قعدت فى حيرة الى أن هدانى ربنا لأتنين من صحابى اللى أقدر أقول عليهم" ديدان" كمبيوتر ونت عرفنى واحد فيهم أزاى أنشئ مدونة على بلوجر دوت كوم ....مكدبتش خبر جمعت كل كتابتى التايهة اللى كتبتها أيام صعلكة الجامعة وقلت أهى خميرة بسيطة الواحد يبدأ بيها
سميت البلوجر" الغريب" وأخذت أزور كل المدونات الأخرى بشكل هستيرى على مبدأ "يناس ياعسل الغريب وصل" قعدت على دى الحال شهر والغريب أن محدش عبرنى برد واحد يفتح النفس دخلت فى مرحلة أكتئاب خصوصا أنى لاقيت بلوجرز أصحابها مابيتكلموش عن حاجة تقريبا وتلاقيى التعليقات الله ينور مثلا زى واحدة كاتبة أن هى صحيت من النوم ومالقيتش حاجة تكتبها ده بالذمة بوست يستحق خمسين تعليق حاجة تغيظ ......
وصلت لمرحلة أنى نويت أن ألغى المدونة اللى مزراش ولا واحد غير صحابى اللى بتحايل عليهم أنهم يزوروا المدونة وطبعا أنسى أن واحد من صحاب المدونات المشهورة يسأل فيك طبعا اللى على على ياعم وحتروح فين ياسبنسة وسط الدرجة الأولى المكيف....
قررت أنى حاواصل التدوين كنوع من" التناحة" المعروف بيها الى أن وصلت الى الحل السحرى عارفين أيه هوا
أياك تزور مدونة من مدونات الدرجة الأولى المكيف وعليك بالمدونات السبنسة اللى من فئتى وبدأت أبحث عن المدونات الجديدة أزورها وأتابع أصدارتها ولاقيت بالفعل أن الدم بيحن وبدأت البلية تلعب وظهرت التعليقات والمكنة طلعت قماش أخيرا
لذا فأنا أدعوا كل مدونى السبنسة من أمثالى لأن نصنع مايشبه التكتل الشبكى عن طريق وصلات ثابتة فى مدونة كل واحد فينا تكون بمثابة
البداية لتضامن مدونى السبنسة من أمثالى عشان يضمن كل واحد فى المدونين الجداد أنه مش حيمر باللى أنا مريت بيه
عشان كده أنا بدعوا كل واحد عايز يشترك فى التكتل ده اللى تحت أسم" مدونى السبنسة" أنه يبعتلى عنوان مدونته على ألأيميل بتاع المدونة أو من خلال التعليق على البوست
وأنا حجمعهم بأذن الله وأنشرهم فى بوست تانى و اللى عايز ياخدهم يبقى ياخدهم وينشرهم عنده فى المدونة الخاصة به تحت نفس العنوان

والله ولى التوفيق
الغريب

59 Comments:

At ٣:٤٥ م, Blogger قصاقيص said...

فكرة رائعة وخصوصا اني عضوة معاك في حزب" السبنسة" بس ده مش بسبب اللي علي علي لا...........لان كتير من الناس تعبوا من قراية اللي بينكتب فاحنا في نظرهم مجرد براغيت هنعمل ايه ولا هنقول ايه يعني؟؟
اخويا لما طلبت منه يزور البلوج بتاعي قاللي" ياشيخة ..بلاش كلام فاضي"طبعا عنوان مدونتي معاك ولازم تحطني في قايمة المنضمين للتكتل

 
At ٥:٢٣ م, Blogger Ahmed Shokeir said...

فعلا كلامك صح

كثير من المدونات المشهورة يكون أحيانا مستواها أقل من العادي وبعض المدونات المنسية بها إبداع يستحق رفع القبعة

والبوست بتاعك اد إيه جميل فعلا يمكن لانهاتكلم في مساحة ماحدش اتكلم فيها قبل كده

تحياتي

 
At ٥:٢٨ م, Blogger بعدك على بالى said...

اولا عاوزه احييكم على اجتهادك ده اولا
وعلى اسلوبك البسيط والصادق ثانيا (بدون مجامله)
ثالثا تعالى نتفق على حاجه انا شخصيا تعبتنى كتير جدا قبل ما اوصل لليقين ده، اهمها انت بتكتب ليه؟ لنفسك ولا للناس، ما قدرش انكر ولا ابقى كدابة جدا انه جزء من استمتاعك بالكتابه انك تلاقى صدى للى بتكتبه، يعنى حد يعبرم ويعلق او حتى ينتقدك، ومنكرش انى برضه والا ابقى كدابه انه جزء كبير من زيارتى للمدونات كانت لنفس غرضك، لكن وبصدق شديد بعترف لك، انى حسيت مع الوقت انه التعليقات بقت عبء على، بمعنى انك لازم تعلق عليها من باب كرم الضيافة وكما هى العادة فى كل المدونات والا يبقى عيب وميصحش، بس المشكله انك بتكون ساعات مودك زفت او مش لاقى كلام ترد بيه، او قلت كل اللى عندك وعمال تكرر
رابعا او ثالثا مش عارفة اكتشفت برضه ومع الوقت انه بدات اكتب علشان الناس مش علشان انا ارتاح، يعنى لازم يبقى موضوع كذا لانه الناس اتعودت كده منك، او بلاش الموضوع ده لانى مش حاقدر اتكلم فيه بحرية خاصة بعدما بنقع فى دايرة كشف الشخصية، وده اكبر خطأ انا وقعت فيه انى تواصلت مع البعض من المدونين والمدونات وكشفت عن بعض من شخصيتى وده حطنى فى قيد مش قادرة اتخلص منه
خامسا فعلا فى التدوين حاله شلليه، ومجاملات، وده موجود ى كل حته ومتقدرش تحجمه، وده حيرجعنا للسؤال الاولانى، انت بتكتب لمين؟ وبتكتب ليه؟
انا شخصيا عرفت واخترت ولستفدت من تجربتى المتواضعه وبجتهد ما اغلطش نفس الغلط تانى

مرة تانيه تحياتى لك وسعيدة بزيارة مدونتك

تحياتى

 
At ١١:٤٦ م, Anonymous غير معرف said...

عارف أحلى كلام وأحلى قعدة وأطيب قلوب
وأصدق ناس وحتى أسوأهم
تلاقيهم دايما في السبسنة
الأسلوب حلو
وجديد
والضحك
والنقد
وكمان الحب

فكرتك حلوة والمهم أن القعدة في النهاية تكون مثمرة

 
At ١١:٥٠ م, Blogger SomeOne said...

انا بصراحة جيت هنا من باب رد الزيارة
بس لقيت البوست ده
انا من مدوني السبنسة او مدون جديد
بالظبط بدون من عشر ايام
ولما دخلت هذا العالم
اللي دخلتة مخصوص لما شوفت بعض المدونات المكتئبة و الكارهة لكل شيء في الحياة
خفت على نفسي من السبنسة
فاخذت قرار اني لا اضع كومنت الا على موضوع ليا فيه رأي
او موضوع صاحبة محتاج لرأيي
و اخذت لفة في المدونات
و اخذت اعلن عن فكري المتفائل
دخلت فقط لاقول رأيي
وليس للدعوة لزيارة مدونتي
ولما حبيت اقول لحد يزرني
كنت بقولها صريحة
زرني
او اكتبلة عنوان بوست عندي
ودي لم افعلها الا مرتين

الصراحة النتيجة كانت تدعو للتفاؤل
انا كنت مستني رد فعل اققل من كدة بكتير
ولكن البوست الاخير بتاعي
فجأة و بدون داعي لقيت 6 زوار جدد
متتصوروش فؤحتي كانت قد ايه
و مش بس كدة لقيت في حد باعتلي ايميل
بيقول ان كل حاجة في المدونة حلوة بس صورتي مكتئبة وانا بدعو للتفاؤل
وكان هذا اول نقد فرحت به قوي اكتر من فرحتي بالناس اللي دخلت تشكر
...............
ممكن اقول رأيي
..........
احنا نعمل مدونة مخصوصة نسميها مدونات السبنسة
وكل واحد فينا يضعها الاولى في مدونتة
انا بعد اذنك عملتها
وخليت الاسماء فيها مرتبة أبجديا
ووضعت اسم مدونتي ثم فاصل ثم اسمي
واي حد عايز يضيف نفسه اهلا به
يرسلنا ع الايميل

يلا نعملها اعضاء
ونكتب فيها عن المدونات ذات الاراء
والافكار الجادة
يلا

انا سبتلك انت تكتب اول بوست فيها
راسلني عل ايميلي
za_shady@yahoo.com

اسف للاطالة
تحياتي

 
At ١١:٥٣ م, Blogger SomeOne said...

نسيت المدونة هي
http://arabblogs.blogspot.com/

 
At ١٢:٠٨ ص, Blogger راندا رأفت said...

بصراحة البوست دا ضحكني جدا
لأني بالضبط كنت بعمل وبفكر كدا
.....
انا معاكم طبعا

 
At ١٢:٢٠ ص, Blogger SomeOne said...

اللي عايز يبقى عضو من حقه الاضافة في هذه المدونة
يرسل لي اسم ايميليه اللي عمل به مدونته

تحياتي للجميع

 
At ١٢:٣٦ ص, Blogger SomeOne said...

الغريب

انت صاحب الفكرة ولك ان تفعل اي شيء في المدونة حتى ازالتي منها
انا بس عملتها لان الفكرة جامدة
لاقيت نفسي فاضي
قولت لا اضيع الوقت
اهم حاجة ان الفكرة تنجح

تحياتي

واسف اني مليت لك الكومنتات
بصورتي الكئيبة دي

 
At ١:٢٦ ص, Anonymous غير معرف said...

بس مش معنى كلامك ده ان الموضوع خرج عن سياقه وان احنا بقينا مجتمع طبقى ...يعنى تفرق فى ايه اللى قروا 10 ولا 100 ولا اكتر ده الواحد بيترعب لما يحس ان الناس حقيقى بتقرا و ايه ناس مش اى كلا م ....يبقى لازمته ايه الكلام ده...يا عم اكتب وبس

 
At ١٢:٥٠ م, Blogger nor said...

السادة ركاب السبنسة رجاءاً ربط الأحزمة......أصلي بالطريقة دي هتجيلكم تخمة من كتر اللي هينضموا للحزب المارق

على فكرة أعتقد ببساطة ان بلوجات الدرجة الأولى بدأت بنفس الطريقة وكونت شلل على نفس هذا النسق ببساطة كده انتم بتكرروا نفس الشيء

هو الشافع في الموضوع ان هذاالحزب سيسمح بالأعضاء الجدد لدخول سباق التسلح اللي انتم عاملينه ويمكن بعد كده يبقى عضو مميز، بس الخوف الفعلي انكم تستكفوا بعد ما يتضخم العدد ويبقى عملية متابعة الجميع أمر معقد و تنتهي بنفس المشكلة ، لكنها ببساطه أمر مفيد على الأقل بالنسبة للمستوى الخاص بنا

ربما يكون رد "بلاسيبو" أسم على مسمى بالنسبة للبعض إلا اني أرى أن زيارة بلوجات الدرجة الأولى والتعليق فيها ليس سيئاً لهذه الدرجة.. لأان ببساط انا بقرأ ورد على اللي بيعجبني أساسا مش بأي هدف سابق.. لأني ده بيشبع رغبة لديك مش منظور منها بشكل ضروري رد ..... صحيح لما بيكون هناك تفاعل مقابل بيكون ألذ..ز بس يبقى بها ونعمة

أخيراًاحب احييك على الفكرة وعلى أسلوبك الشيق للغاية اللي كتبت به البوست ده لأنه ألذ مقال قريته ليك لغتك فيه رشيقة ولذيذة للغاية....

طبعاً أنضم قلبا وقالباً للحزب الناشيء والترتيبات هشوفها مع نور عبر المراسلة البريدية للوقوف على كيفية إتمام الأمر

 
At ٣:٤٠ م, Blogger elgharep said...

أحييي الجميع على الردود المشجعة اللى أكرمتمونى بيها
أولا يجماعة عايز أوضح حاجة أن شبكة مدونى السبنسة مش حتكون بمثابة جيتو أو جزيرة منعزلة ولكنها وسيلة لجعل الجميع له نفس القاعدة من القرأ حتى لا يهمش أحد أو يشعر أحد أنه وحيد فى عالم التدوين الغريب الأطوار
أولا أشكرك قصاقيص علىردك الجميل وأن شاء الله تستفيدى من شبكة مدونى السبنسة
ثانيا:ياعم شادى أشكرك بحرارة على حماسك ده وعايز أوضحك حاجة أن الموضوع مش مجرد عمل مدونة بأسم مدونى السبنسة ولكن هيا أزاى كل واحد منا يبقى عنده نفس القاعدة من القرأ بلا أى تفرقة وعشان كده أنا قلت أنى حأجمع عنوايين المدونات الراغبة فى الاشتراك عشان بعد كده تبقى تحت أيد أى حد فى مدونته وعلى فكرة أنا معاك أن شاء الله فى مدونة مدونى السبنسة وأنتظر منى أول بوست ياسيدى على أمييلك بس سبنى بعض الوقت لغاية الوحى ماينزل
ثالثا:
أرحب بالأخت بعدك على بالى وبقلها أنى مافكرتش أن أعمل كده الا أنى لاقيت أن الواحد بيكتب للهوا من غير أى رد فعل
رابعا:أخيرا يارندا ظهرت بعد طول غياب حمد الله على السلامة
أنتظر من الجميع عنوايين المدونات المشتركة
سلام
الغريب

 
At ٥:١٢ م, Blogger SomeOne said...

من المتوقع ان ناس كتير ح تبعت تضيف نفسها
لذلك عايزين نعمل للمدونة فريق عمل
انضم الى فريق العمل راندا رافت
وانت كصاحب الفكرة يجب ان ترسل لي اسم الاكونت بتاعتك ع البلوجر لكي اضيفك كعضو مؤسس

تحياتي

 
At ٩:٠٠ م, Blogger قد كان said...

َانا متفق تماماً معاك يا غريب ومعاك فى المشروع
لكنى متفق ايضاَ مع "بعدك على بالى" فى سؤالها انت بتكتب لمين وبتكتب ليه ؟
بالنسبة لى مدونتى تعبر عن خواطرى الشخصية قد لا يفهمها أحد غير المحيطين بى وللأخرين قد لاتعنى شيئ وقد تعنى كل شيئ وبكتب لأى واحد.
فمع تدنى لغة الحوار فى بعض مدونات الدرجة الأولى مكيف أجد أن كثير من مدونات السبنسة أكثر رقياً فى لغة الحوار من مدونات الدرجة الأولى
ولا اعتقد اننا نقد ان نحكم على نجاح أو فشل المدونة بكثرة التعليقات أو قلتها

 
At ٩:٤٩ م, Blogger Mohammed Gamal said...

أزال المؤلف هذا التعليق.

 
At ١١:٥٨ م, Blogger ana ga3an said...

أزال المؤلف هذا التعليق.

 
At ١٢:٠٣ ص, Blogger ana ga3an said...

ليس الموضوع مدوني درجة اولي و سبنسة
اولا ما يكتب بالمدونة هو العامل الاساسي لعدد القراءات
ثانيا ربما تجد مدونة بلا مضمون و لكن الردود كثيرة
ودة بيرجع لان صاحب المدونة اصدقاءة و معارفة ربما كانو من منتديات مثلا
ولا تنسي ان المنتديات هي ام المدونات الشرعي
فبيردو مجاملة لصاحب المدونة ليس الا
اما مشاهير التدوين

فلم يلقوا هذة الشهرة في مصر بالذات الا لانهم
بيخرجو في مظاهرات
وبيتم اعتقالهم
ومن هنا تاتي شهرتهم
او بيكونو ضد النظام الحاكم علي طول الخط
وهو ما يؤدي للشهرة
يمكنك متابعة راي في هؤلاء في هذا الموضوع
في مدونتي السابقة
مدونين لا احترمهم


مع احترامي الشديد لك ولفكرتك
لكن محاولة عمل تكتلات بلوجية
سوف تحد المشاركين فيها
للمحافظة علي مستوي معين و فكر معين
يبقي كدة احنا معملناش حاجة
فالمدونة في الاساس
هي جريدة شخصية لاحبها
يقول بها ما يشاء
حتي و ان كان ريان يا فجل

 
At ١٢:١٢ ص, Blogger Unknown said...

rabena yewafa2ak ya rayes

 
At ١٢:٢٣ ص, Blogger Lasto-adri *Blue* said...

استاذ غريب، طب انا راضية زمتك
لما كل شهر عد البلوجات المصرية لوحدها بيتضاعف..... تفتكر مين ممكن يتابع؟؟


زمان اول ما بدأت التدوين، كنا كلنا على بعضنا، كام.. 100 حد بالكتير قوى قوى قوى يعنى
واللى يعنى انت تقدر بسهولة تابع
وكان لما اى حد بيطلع جديد، مجرد يكتب تعليق فى مدونة ما، يومين والمجتمع البلوجوى يعرف به

اصبح فى روابط اساسا بين بعض الناس، واصبحوا خلاص اصدقاء لانهم بدؤوا مرحلة الكفاح البلجوى مع بعض
ايام ما كنا نقعد بالاسابيع مافيش ولا تعليق... بس عادى.. الناس كملت وعملت اسم كويس، ومنهم ناس بتكتب رائع الحقيقة ويستاهلوا اكتر من اسمهم الحالى
(مع احترامى الشديد لاى راى مخالف)

انما دلوقتى اللى حاصل بجد، انن كل واحد كتب عايز حد يرد فى السريع، ومش عايز رد او اتنين، لاء عايز كتيييييييير
كتيير زى ما بيلاقى مدونات جديدة اصحابها زى ما قال حد سابق، اصحابها من المنتديات وخلافه... او بيردوا على نفسهم عشان يزودوا العدد
بل منهم اللى بيدخل بلوج ما يكتب "رائع.. ارجو تشريفى بالزيارة"...
:)
لو ان هو دا السبنسة.. يبقى معلش يا غريب... همه اللى سوءوا سمعة نفسهم بنفسهم (لو انها ساءت فعلا)


القصد من كل كلامى
ان التكتلات البلوجية مش مجدى الحقيقة، والحقيقة الاعمق انه مالوش لزمة
خصوصا وانك لو قست المتوسط العمرى للدرجة الاولى المكيف، والمتوسط العمرى للسبنسة.. ممكن تلاحظ..... ان معظم السبنسة زى حلاتى فى الكليات ولا الثانوية... والباقى من اصحاب مشاغل وعائلات.. يعنى مش فاضى يبحث ويدعبس ويتجول يوميا بين البلوجات الجديدة عشان يعلق
!!!

 
At ١:٠٥ ص, Blogger elgharep said...

ياجماعة المشكلة مش فى أن الواحد حد يردله على بوست كتبه وخلاص لكن المشكلة عندى أن الواحد يحس أنه بيكتب لحد وأن كتابته ليها صدى سواء بالسلب أو بالأيجاب أنا عارف أن التعليق مش هوا المقياس لجودة ما ينشر لكن قلولى معيار تانى متاح
أما أنت ياشادى فأنا مش فاهم ياعنى أيه يعنى أيه الأيكو نت ياريت تشرحهولى
الغريب

 
At ٩:٠٦ ص, Blogger karakib said...

مش مهم كام واحد قرا لي
المهم قدرت أعمل تأثير في كام واحد فعلا بالكلمه المكتوبه

 
At ٤:٣٢ م, Blogger مراقب مصري said...

ممكن تاخدوني معاكوا في السبنسة؟

ويبقى السؤال الأزلي
الفرخة قبل البيضة أم البيضة قبل الفرخة؟

أنكتب لكي نكتب أم نكتب لكي نُقْرَأ؟

 
At ٨:١٤ م, Blogger King A.S.R said...

فكره جامده اوي واهو علي الاقل احنا هتعرف بعض

عموما انا مدونتي اسمها .. هرتلة ليلية
WWW.NIGHTLYHARTALH.BLOGSPOT.COM

 
At ٩:٣٣ م, Anonymous غير معرف said...

عندك حق والله 00خد مدونتي اهي انشرها عندك inherlove.wordpress.com
وايميلي اهه ahmedelmasry_egy_21@yahoo.com
أحمد المصري

 
At ١١:١٢ م, Blogger بيجاسوس المصرى said...

اولا تحياتى للغريب صاحب هذه الفكرة

بس خلينا نقول و بصراحة اى واحد بيعمل مدونة و واضع هدف ليها اى كان الهدف
يصل اليه حسب ما يرسمه فى عقله و فى هدفه و بصراحة انا وجدت اناس كثيرا اصحاب اقلام جميلة جدا و لا تظهر تدونيهم
فدعنا نقول اننا سوف نكون قلم واحد و هدف واحد
حتى يصل كل فرد الى هدف فى عمل المدونة
و انا معاكم ان شاء الله

و تحياتى للغريب

 
At ١٢:٤٥ ص, Blogger Hapy said...

http://hapy7apy.blogspot.com

 
At ١٢:٤٦ ص, Blogger Hapy said...

على فكرة اه
فيه اللي استاهل اكون له تابع
ده قابلته مرة واحدة بس بحياتي
وللأسف ماعدش موجود

 
At ٨:٥٠ م, Blogger saso said...

عارف انا اول ما بدأت احط حاجاتي هنا كنت باحطها بس بالعند في المجلة اللي كنت باكتبها ومعرفش اساسا ان في كومينتس في الموضوع ولا بافتح الصفحة تاني بعد البوست غير علشان اغير حاجة
بس لما ابتدت الكومينتس مقدرش اقول انها مكانتش حاجة جميلة او مسلية او تسعد حتي
بس في الاول والاخر هوا انا وهوا كلامي..حاجة تاني غريبة موت..عملت بلوج تاني مجبتش فية سيرة انه بتاعي لقيت الناس بتجيلة برضة ازاي معرفش حظة كده بقي..لما ضميتة للبلوج عندي مفيش حاجة اتغيرت برضة انا وبرضة طريقة كلامي
لما تعملوا الاتحاد قولولي
شيل الوورد فيريفيكيشن الله يخليك

 
At ١٢:٤٤ ص, Blogger elgharep said...

شكرا يابجاسوس على تبنيك للفكرة وعايز أوضحلك أن اللى أنا بأقترحه ده عشان حاجة واحدة بس كل واحد نفسه يلاقى صدى يلاقيه طالما هوا بيكتب بأخلاص وأيمان باللى هوا بيكتبه
شكرا على المشاركة هبى ومعلش مش فاهم يعنى اللى أنت قلتيه فى التعليق التانى وأن كنت تقصدى أنك حتتبعى حد ده مش حيحصل فاكل له نفس المقدار والكل متساوى فى المشاركة
بالنسبة لساسو أنت ياست حظك حلو لأن البلوجات بتاعتك الناس بتوصلها حتى من غير مايعرفوها على فكرة كل كلمة كتبتها أنا صادق فيها تماما وأنا المسألة عندى مش مجرد كومنتس لكنها أكبر من كده هى ان الواحد يحس أنه بيتقيم أيا كان التقيم
الغريب

 
At ٤:٥٩ ص, Blogger بين الأمل و اليأس said...

هي فكره جميله جدا لان الواحد بيكون احيانا حاسس بالوحده وبيدور على حد يكلمه ويفضفضله وياسلام لما يكون مايعرفهوش فبتكتب وتستنى تعرف راي الناس في اللي انت كتبته بس بيني وبينك احيانا كتير انا بحس ان قلة العدد احسن لان اللي بنكتبه برضه بيكون امور شخصيه وفيه ناس بتدخل مش بتقول رايها لا بتدخل وبتغلط فالعدد القليل كويس بردو
لكن احيك على الفكره دي وانا معاك ان شاء الله
وربنا يسترها

 
At ٥:٣٨ ص, Blogger smraa alnil said...

اي نعم انا جديدة ي التدوين
بس كنت بقول نفسي كلامي يتسمع
والناس كلها تسمعني
اصرخ وحد يلاقي صرختي
يمكن اكون في اول الطريق بس عندي احساس اني هوصل
وبعدين مانت عند 30 تعليق اهو
ههههههههههه عايز ايه بقي
في مدونات معروفة ومشهورة ودون ذكر اسامي
بتتكلم في حاجات كويسة ومفيدة بس بقباحة والفاظ مش لذيذة
خلينا احنا كدة نضرب في المحترمين ومحلك سر
سيبك انت مش في احسن من اللمة الحلوة واننا كلنا نسمع بعض
واكيد هنوصل
ان شاء الله

 
At ١٢:٠٤ ص, Blogger أحمد سلامــة said...

مش غريبه عليك أبدا يا غريب أفكارك وإضافاتك الجميلة ، حاجة حلوة أوي لما تفكر تعمل شيء بينفعك انت وغيرك في نفس الوقت ، مشروع جميل وإسمه كمان لذيذ قوي
شكرا ليك بجد

 
At ٥:٢٩ ص, Anonymous غير معرف said...

معلش يا صاحبى بعلق بس متأخر
الفكرة وهمية بجد احييك عليها و بالذات فى اهتمامك بطبقة البلوريتاريا البلوجيرية
انا عن نفسى اول ما عملت بلوج كنت بكمنت عند الناس الكبيرة واللى الاقيه ما زارنيش مش بروحله تانى....ممكن يكونن نفضلى او كتاباتى مش عجباه متستاهلش التعليق ده حقه زى ما حقى انى مزورهوش تانى

 
At ١٠:٤١ ص, Blogger الزعيـمة said...

المدونات كاوسائل الميديا الاخري
فى عالم الجرايد حتلاقي بعض الجرايد التافهه تلقي نسبة توزيع اكبر لانها تعتمد على الفرقة الصحفية والفضايح المستخبية

بعض المدونات المشهورة بيتبع نفس الشئ يعني شوية سب فى الحكومة بس على اوسع لشوية سب فى الاديان وخصوصا الاسلام على شوية حب ومشاعر بشكل فاضح تلاقيها كاسرة الرقم القياسي وزوارها بالمئات


اتفق معك فى بعض ما قولتة واختلف معك فى تسمية المدونات محدوده الزيارات بالسبنسة لانها لا تقدم اعلام ضعيف ولكنها لا تتبع نظرية " الجمهور عايز كدا

 
At ٨:٠٧ م, Blogger No Fear said...

السلام عليكم
أنت مش مممكن أنت ممكن تكون كاتب كوميدي بدرجة رهيبة بصراحة
أنا فخور أنك مرة زرتني و كتب إننا زي بعض
المهم كل سنة و أنت طيب و لا تضايق نفسك
أرضي نفسك بالكتابة أنا كنت بردو زعلان بس بجد ممكن تلاقي واحد بس بيعلق علي كلامك و تحس فعلا أنه صاحبك بجد
كل سنة و أنت طيب مرة تانية
سلام أبقي زرني علشان عندي عجز اليومين دول

 
At ٧:٣٨ ص, Blogger اروي الطويل said...

ما شاء الله المدونه فعلا جميله على فكره مدونتى اسمها غري ب برضه بس علشان انا حاسه الاحساس ده بس مش اكتر

 
At ١٢:٤٨ م, Anonymous غير معرف said...

أنا "دودة" الكمبيوتر اللي الغريب بيقول عليها، وطبعا لأني صاحبه فأنا أؤكد لكم انه ناوي النية دي من زمان وعايز يخربها على مدوني الدرجة الأولى. والحقيقة مدوني الدرجة الأولى فيهم ناس كتير كويسة وتستاهل الكلام اللي بينقال لها، لكن برضه فيه ناس كتير انضمت للدرجة الأولى بدون وجه حق!
أنا مش فاهم ليه واحدة تعمل مدونة تحكيلنا فيها انها شربت قهوة في الماكن الفلاني وقابلت هناك سوسو وميمي وعبد السميع؟ والمصيبة انك تروح تلاقي الناس كاتبة: "برافو يا اسمك ايه، ايه الجمال ده؟ ايه اللعب ده؟ ايه الحلاوة دي" أنا ببقى هموت من الغيظ ساعتها لأني مش لاقي لا جمال ولا حلاوة ولا أي حاجة تشجع ع القراية. أنا ما دخلتش مجال التدوين أصلا ويمكن ما أدخلوش أصلا رغم اني بكتب برضه، يعني الكام ده مش حقد على مدوني الدرجة الأولى لا سمح الله، لكنه تأييد لفكرة ان مدوني السبنسة فيهم ناس أحسن بكتير وبتكتب كلام أجمد بكتير من الكلام اللي بيكتبوه مدوني الدرجة الأولى من أصحاب سوسو وميمي.

 
At ١٠:٢٤ م, Blogger elgharep said...

أشكرك كل شاركنا التعليق على البوست ولكنى ياجماعة لغايةدلوقت قليلين اللى قاللولو بصراحة أننا معاك فى مجموعة مدونى السبنسة هل أعتبر كل واحد علق على البوست تباعنا فى المجموعة ....
أما بالنسبة ليك يادودة فأشكرك على زيارتك فأنا عرف أد أيه أنت مشغول اللى على على ياسيدى
الغريب

 
At ١١:١٩ م, Blogger micheal said...

elgharep:
first of all, ur blog is nice, ur style of writing is simple and meaningful...I see tht the topics written in any blog+ the number of ur friends who r intersted in the bloggers + being a memeber in many forums ..all tht decide the number of bloggers who can view any blog..anyway..enta ya 3am 3al el 3al now..allahom la hasd..e7na lesa ghalaba

 
At ١٢:٤٠ م, Blogger bagabigo said...

الغريب انا كمان طبعا معاك انا قربت يجيلى اكتئاب من قلة التعليقات :)

 
At ٢:٤٢ م, Blogger karim adel said...

happy new year

 
At ٩:٣٦ م, Blogger Amany Y. El-Saeed said...


فكرة بجد جميلة بحيك عليها...كويس إني قريت البوست ده قبل ما أمسح مدونتي فعلا

 
At ٧:١٨ ص, Blogger el2ahwagi said...

loool

Wallahi osloobak Hayel...!!
kol sana wenta tayeb..!

 
At ٧:٢٣ ص, Blogger el2ahwagi said...

elghareeb..

Aasef 3al ta3leeq elawal welde7ka makansh leek... elzaher enni kont fate7 modawenaat sebensa ktera f nafs elwa2t wetlakhbatt... :)

3omoman el post gameel welfekra bardo.. Hayla..

w kol sana wenta tayeb..!

 
At ١١:٥٠ ص, Blogger Hamlet said...

انت كده مية ميه ... عندي كمان فكرة هايله .. ان كل بلوجرات السبنسه يا غريب تعمل قسم خاص .. و تسمية السبنسه و تكتب فيها اسماء بلوجرات السبنسه .. بحيث ان اللي يدخل اي بلوج من السبنسه يقدر يوصل للباقيي كلهم و هكذا دواليب .هههههههههههههه و مع خالص تحياتي http://hamlet-ophilia.blogspot.com/

 
At ٨:٠٨ م, Anonymous غير معرف said...

فعلا .....عندك حق ..كلنا فى لحظات كنا عايزين نسيب التدوين لأن محدش بيقرأ المكتوب ...بس صدقنى التعليقات ش هى دليل نجاح المدونة ..ممكن الناس القرها معرفوش يقولوا أو يضيفوا حاجة ومش عايزين يعلقوا لمجرد التعليق
عندك مثلا مدونة ناجحة جدا وموضعها حلوة وكويسة و موجودة فى توت ..بس ملهاش كومنتات كتير ...مش كل حاجة الواحد بيقرها لازم يكتبلها تعليق ...ده أنا ساعات بقيم المدونة من كتر التعلقات الموجودة فيها ..لو كتير ويعدى المائة ..مش بتعجبنى أوى ..

تحايتى ..موضوع يستهال مية صقفة ...أول مرة حد يفكر كده ويحس بالمشكلة بالطريقة ده

عجابنى

 
At ٨:٠٨ ص, Blogger No Fear said...

السلام عليكم
أنت فين ياعم أنت هتعمل مدونكبير علينا و لا أية
علي العموم
كل سنة و أنت طيب و بخير

 
At ٣:٤٨ م, Blogger smraa alnil said...

سيبك انت
كل سنة وانت طيب وبصحة وسلامة يارب
انت فينك مختفي ليه
دة الليلة عيد والعريس بيتجوز
ههههههه

 
At ٥:٢٩ م, Blogger elgharep said...

كل سنة وأنتو طيبين جميعا أنا مختفى لأنى مفيش حاجة جت على بالى لكن أن شاء الله ينزل الوحى
أدعولى
الغريب

 
At ٩:٤٥ م, Blogger sara said...

اولاً السلام عليكم
ثانياً : كنت اعتقد في بداية الامر ان انجح المدونات هي التي تحصل علي اكبر عدد من التعلقيات .. و لكن مع الوقت و جدت اني اتابع مدونات رائة و تستحق التقدير و لكني لا انا و لا غيري يعلق عليها .. و ذالك اولاً اما ان يكون المدون كتب في كل الامور المتعلقة بالموضوع و لم يترك ثغرة او ان الموضوع يصعب فهمه
ما اريد ان اقول ان لا توجد هناك اي علاقة طردية او عكسية بين عدد التعليقات و نجاح المدونة
اعجبتني كثيراً فكرتك....
و كل عام و انت بخير

 
At ٤:٤٦ م, Blogger FemTo said...

انا معاك فى حسب السبنسة
واى مساعدة معاك..وبقترح نصمم شعار لينا

 
At ٥:٣٩ م, Blogger Unknown said...

أولا أحب أقولك الأول ماكنش في حد بيعلقلك ودلوقتي ماشاء الله البوست عليه 52 تعليق , ده مش أر والله (:
ربنا معاك ويوفقك وفعلا فكرتك حلوه

 
At ٩:٣٠ م, Blogger Ahmed EIssa said...

فكرة حلوة.معاك يا كينج..

 
At ٩:٥٠ م, Blogger Ummah said...

mayb u got depressed coz u expected more audience & more replies for entries u feel it deserves...!!

it always happens esp. for new bloggers AS ME,..but i didn't think about deleting my blog even if nobody comments coz after all it's my ideas,..thoughts ,..& feelings,..& i just wanna get'm out of my mind by publishing them,..& i believe that it'll b great 2 read them l8r on...!!

so it's not the 1st aim 2 get more comments although it's nice 2 have an interactive blog...!!



BTW: i came hear through arabblogs blog...!!

thanx

 
At ٥:٢٧ م, Blogger admin said...

جميل جدا الفكر دا ان يكون فى اراء مختلفة ووجهات نظر متعدده
علي فكرة يا غريب انت مش سبنسة
انت كويس جدا
تحياتي

 
At ١٢:٢٤ ص, Blogger Unknown said...

فكرة جميلة... بالتوفيق

http://hegab-nekab.blogspot.com/

 
At ١:٣١ م, Anonymous غير معرف said...

Visit me

 
At ٤:٢٤ م, Blogger Fahem_Kora said...

nice idea

 
At ١١:٥٨ م, Blogger Ahmed Al-Sabbagh said...

السلام عليكم
تحياتى للمجهود الكبير
أحمد الصباغ
دى مدونتى

 

إرسال تعليق

<< Home

مجتمع المدونين المصريين